1545222_634925076553631_1323614087_n

FUNKCIONALNI TRENING

Došla nam je nova polaznica u Studio, nakon prvog odrađenog treninga stiže i na drugi. Prije samog treninga, sjedimo u hodniku na kauču i ona mi postavlja pitanje: ” što da ja kažem ljudima, kada me pitaju što vježbam? Kako se zove ovo? Mogu im reći da idem na funkcionalni trening?”

Upravo njezina zadnja rečenica me ponukala da napišem nešto baš o funkcionalnom treningu.

Što je to zapravo funkcionalni trening?

Postoji li nefunkcionalni trening?

Kako se zove to što mi vježbamo u Studiju Eccentric?

S obzirom na dinamičan razvoj svega što nas okružuje nerijetko smo svjedoci raznih inovacija na svim područjima, pa tako i u fitnessu i treningu. Smatram da je navedeni trend pozitivan ako doista doprinosi razvoju treninga i ljudske svijesti o važnosti i potrebi za fizičkom aktivnosti.

IMG_9571

Jedan od relativno novih trendova/pojmova je svakako i FUNKCIONALNI TRENING. Nekolicina ljudi pod funkcionalni treningom podrazumijeva nešto poput stajanja na nestabilnoj bazi oslonca jednom nogom, dok jednom rukom držite medicinku, a drugom rukom gađate lopticom nekakvu metu, neki ga pak definiraju kao trening u kojem se koriste višezglobne vježbe ili trening koji razvija funkcionalne sposobnosti, a oni treći zagovaraju ideju o vježbanju funkcionalnih pokreta koje koristimo u svakodnevnom životu. U moru informacija o tome kako je funkcionalni trening dobar, svestran, intenzivan i najbolji na svijetu, za sada je još poprilično teško naći formulaciju funkcionalnog treninga koja će reći točno što je to funkcionalni trening i za što se koristi i postoji li u tom slučaju i nefunkcionalni trening.

Reći ćemo par riječi o treningu i njegovoj funkciji radi bolje i jasnije predodžbe.

” Glavni cilj treninga je povećati radne sposobnosti i vještine te razviti snažan psihološki profil. Trening je prvenstveno sustavna sportska aktivnost dugog trajanja, koja se stupnjuje progresivno i individualno.” ( Tudor O. Bompa, 2006.)

“Sportski trening u najširem smislu predstavlja stručno -pedagoški proces usmjeren na formiranje znanja, razvoj sposobnosti i usavršavanje vještina pojedinca/sportaša.” (Milanović, 2009.)

Nakon citiranih definicija možemo ugrubo reći kako bi trening bio proces usmjeren na razvoj određenih ljudskih psihofizičkih obilježja te da svaki trening ima, ili bi barem trebao imati, jasno definiran cilj tj. efekt koji se treningom želi postići. Trening bi se kao takav trebao koristiti za razvoj ljudskih osobina, sposobnosti i znanja s posebnim naglaskom na poboljšanje zdravstvenog statusa.

IMG_9607_600x600

Nakon tako definirane funkcije treninga možemo vrlo lako odgovoriti na pitanje kakav je to “nefunkcionalni trening?”. To je trening koji ne ostvaruje svoju temeljnu funkciju, negativno utječe na zdravlje i ne postiže predviđeni cilj. Budući da je zdravlje doista bitna stavka svake osobe smatram da se svaki trening koji negativno utječe na zdravlje može okarakterizirati kao nefunkcionalni trening.

Nakon nefunkcionalnog treninga prelazimo na funkcionalni trening.

Naravno, sve ono što nije nefunkcionalni trening, naziva se funkcionalnim treningom. Je li  Pilates funkcionalni trening? Naravno da je! Brooke Siler, vlasnica jednog od najpoznatijih Pilates studija na svijetu je u svojoj knjizi “Pilates tijelo” napisala: “Pilates je osmišljen da djeluje izravno na mišiće smještene najdublje u tijelu te tako stvara snažnu osnovu bez bolova koji se povezuju s uobičajenim vježbama.”

IMG_8599

Pilates, kao i još neke inteligentne metode vježbanja, sabrali smo u naš jedinstveni program koji smo nazvali INTELLIGENT BODY DEVELOPMENT (IBD).

IBD metoda je originalni proizvod Studija Eccentric,  nastao na temelju iskustva u radu s klijentima, brojnim edukacijama te uskoj suradnji s kolegama raznih specijalizacija.

Metoda IBD obuhvaća dijagnostiku, različite modifikacije, individualni pristup, kombinaciju vježbi koje obuhvaćaju Pilates, kondicijski trening, DNS, yogu te sam pristup polazniku od trenutka kada kroči u Studio i prepusti se u naše ruke. IBD metoda predstavlja pametan (inteligentan) rad koji obuhvaća cjelovit pristup tijelu i njegovom razvoju uključujući veoma bitan faktor edukacije klijenta. Primarni cilj metode je kvaliteta treninga i sigurnost svakog polaznika.

IBD metoda se sastoji od korektivnih vježbi, vježbi snage, pokretljivosti, ravnoteže, jakosti, manualnih tehnika i ostalih aktivnosti čijom integracijom dolazimo do najboljih rezultata, tijelo konstantno izlažemo novim izazovima, treninzi su interesantni, zahtjevni, raznovrsni i sveobuhvatni. Metoda je namijenjena rekreativcima, post-rehabilitacijskoj populaciji, sportašima te osobama koje žele popraviti određene disbalanse u tijelu.

IMG_8627

Temelj metode je individualizirani pristup jer niti jedno tijelo nije isto kao drugo. Obrasci pokreta, način života pa i način disanja utječu na posturu i mogu izazvati različite boli.

Kroz IBD metodu učimo polaznike kako se kretati sa što manje ili bez kompenzatornih obrazaca, kako živjeti bez boli, kako si pomoći kad zaboli, kako koristiti svoje tijelo na optimalan način u svakodnevnom životu. Za vrijeme treninga komuniciramo, učimo polaznike i potičemo da promatraju i slušaju svoje tijelo, budu prisutni u trenutku, prepoznaju potencijalne probleme i sami još dodatno rade na njima i u vrijeme kada nisu na treningu.

IMG_8663

Intelligent Body Development metodom možemo i oblikovati tijelo, izgraditi mišićnu masu i smanjiti potkožno masno tkivo tako da, uz korektivne vježbe koje smo osmislili, uključimo i vježbe za oblikovanje i hipertrofiju.

Cilj ovog teksta je, osim informiranja populacije zainteresirane za tematiku treninga i vježbanja, skretanje pažnje na činjenicu da su pojmovi poput treninga i njegove funkcionalnosti previše kompleksni da bi ih se stavljalo u gabarite kratkotrajnog trenda fitness industrije koja pokušava stvoriti nove načine vježbanja.

Napisala: Martina Stojšić

Leave a Reply